NOTTE MORRICONE

After Jiří Kylián, Ohad Naharin, Johan Inger, and the emerging talents Eyal Dadon, Diego Tortelli, and Norge Cedeño Raffo, CCN / Aterballetto looks to one of today’s most sought-after choreographers in 2024. Marcos Morau stands out for his visionary power, seamlessly blending diverse musical and artistic elements. He is a profound voice of contemporary dance and a native explorer of language hybridization, a concept resonant with millennials and their digital practices. Visionary imagination is integral to his creative process.

In the past year, he presented the extraordinary Nachtträume with the Zurich Ballet, a masterpiece seamlessly interweaving singing, music, acting, and dance within the same compositional thread. He also brought immense expressive strength to Belle au bois dormant with the Lyon Opera.

Now, in his first collaboration with CCN / Aterballetto, and supported by significant European and Italian production partners, he turns to the iconic music that has defined the cinematic landscape of the past 70 years: the work of Oscar-winning legend Ennio Morricone.

Regia e coreografia MARCOS MORAU
Musica ENNIO MORRICONE
Direzione e adattamento musicale a cura di MAURIZIO BILLI
Sound designer CLARA AGUILAR
Set e luci MARC SALICRÚ
Costumi SILVIA DELAGNEAU

Produzione Fondazione Nazionale della Danza / Aterballetto

Commissione, coproduzione, prima rappresentazione outdoor Macerata Opera Festival
Coproduzione, prima rappresentazione indoor Fondazione Teatro di Roma
Coproduzioni Fondazione I Teatri di Reggio Emilia, Centro Servizi Culturali Santa Chiara Trento, Centro Teatrale Bresciano
Coproduzione Ravenna Festival | Orchestra Giovanile Luigi Cherubini

Premiere outdoor 1° agosto 2024, Macerata Opera Festival

Premiere indoor 24 ottobre – 10 novembre 2024, Roma, Teatro Argentina

Le recite al Teatro Argentina sono in co-presentazione con Fondazione Teatro di Roma e Romaeuropa Festival

“I am often asked what music I listen to, what music inspires me or accompanies me in my daily life, and I always give the same answer: from classical music to the new contemporary waves, I take inspiration from many different sources and Ennio Morricone is always at the top of the list.

Morricone’s music embodies that abstract sense of what is unspoken and unseen in movies. Although it is almost impossible to separate his music from the images that accompany it, Morricone transcends and becomes intertwined with life itself, with memories and with the beauty and cruelty of a world that continues to march forward, destroying and building itself up every day.
His music has a powerful melancholic quality that comes both from a contemplation of the past and from the impossibility of capturing any past experience.

Classically trained and with an avant-garde vocation, Morricone has always been beyond the trends of the moment. Today, three years after his death, Morricone continues to inspire artists and visionaries from different fields; his music belongs to an entire century and brought to life many of our great maestros.
His music was a genre of its own, and for this evening I would like to create a universe based around his sensitivity as proof that his legacy is still as alive as ever and that, as he himself would say, ‘my music has a life of its own, which can live far away from the films for which it was created’”.

(Marcos Morau, febbraio 2023)

Recentemente nominato Cavaliere dell’Ordine delle Arti e delle Lettere dal Ministero della Cultura francese e selezionato come miglior coreografo dell’anno 2023 dalla rivista tedesca TANZ, la carriera di Marcos Morau (Valencia 1982) continua a crescere come creatore e regista di scena.

Formatosi tra Barcellona e New York, in fotografia, coreografia e teoria teatrale e drammaturgia, Marcos Morau costruisce mondi immaginari e paesaggi dove immagine, testo, movimento, musica e spazio costituiscono un universo unico che viene costantemente nutrito dal cinema, dalla fotografia e dalla letteratura.

Dal 2004, Marcos ha diretto La Veronal, una compagnia presente nei migliori teatri e festival di oltre trenta paesi: Théâtre National de Chaillot a Parigi, la Biennale di Venezia, il Festival d’Avignone, Tanz Im August a Berlino, il Festival RomaEuropa, il SIDance Festival de Seoul, Sadler’s Wells a Londra, Danse Danse Montreal, tra molti altri.

Oltre al suo lavoro con La Veronal, Marcos Morau è un artista ospite internazionale in diverse compagnie e teatri dove sviluppa nuove creazioni, sempre a metà strada tra le arti performative e la danza: Nederlands Dans Theater, Lyon Opera Ballet, Les Grands Ballets Canadiens, Royal Danish Ballet o The Royal Ballet of Flanders, tra gli altri.

Essendo il più giovane creatore a ottenere il Premio Nazionale di Danza, il più alto riconoscimento in Spagna, il futuro di Morau e La Veronal mira alla ricerca di nuovi formati e linguaggi dove l’opera, la danza e il teatro fisico dialogano più che mai, cercando nuovi modi di esprimersi e comunicare nel nostro tempo presente, sempre turbolento e in continua evoluzione.

Dalla presente stagione, è artista associato presso lo Staatsballett Berlin.

“La Veronal è un ricordo che la danza è spesso all’avanguardia del teatro più innovativo.” – The New York Times

“Il trattamento visivo di Morau è così brillante, così vivacemente strano, che ci lasciamo coinvolgere in ciò che si rivela anche essere una storia di trasmissione ed emancipazione.” – Le Monde

“Morau, uno dei coreografi giovani più interessanti della scena contemporanea della danza.” – El País